Державна політика щодо індустріальних парків

Працюємо над проектом створення індустріального парку в Новому Роздолі (див. про проект, PPV Knowledge Networks розробляє концепцію цього індустріального парку).  У рамках проекту 5-6 червня 2014р. провели конференцію про індустріальні парки у Львові (див. сайт конференції з матеріалами та фотозвіт). Після конференції почалось активне листування з Віктором Кривенком, який очолює нацпроект “Індустріальні парки” в Держінвестпроекті, та його командою.

Держінвест просуває ідею надання додаткових преференцій учасникам індустріальних парків (короткий огляд 2013-10-23 Пільги для ІП (1сл) Кривенко). Підготовлені зміни до Податкового кодексу (див. 2014-01-13 IndParks проект ЗУ ПКУ самі зміни та 13-12-18 Пояснювальна ЗУ Податковий кодекс пояснювальну записку) та до Закону “Про індустріальні парки”Зміни до ЗУ Індустріальні парки. Зворотній зв’язок:

  • Пільги, у т.ч. податкові, потрібні – не треба ілюзій, що країни ЄС не надають субсидій, податкових знижок та інших форм допомоги, – за бізнес та робочі місця іде жорстка конкуренція.
  • Пільги мають бути однозначні і без дир – досвід вільних економічних зон довів, що українські псевдо-бізнесмени будуть возити м’ясо з Польщі під виглядом “інновативного продукту”. Пропоновані Держінвестпроектом пільги – це суцільна дира. Лише ті пільги, які однозначно і без кількох тлумачень стосуються учасників індустріальних парків мають право на існування.
  • Автоматичне відшкодування ПВД та скасування авансових платежів по податку на прибуток не можуть бути пільгами – ці ганебні явища мають бути ліквідовані в країні для всіх підприємств, чи вони в індустріальному парку чи ні.

У листуванні розгорнулась дискусія – з одного боку потрібні преференції для інвесторів, бо за них треба боротись, з іншого боку – які саме преференції можливі, враховуючи непереборне бажання вставити корупційну складову в усі добрі ініціативи і відсутність коштів у бюджету? Куди бігти і чи все пропало? Не все так зле – насправді маємо і можливості (як зменшення дерібану конкретних бюджетних програм екс-Міністерства промислової політики так і фінансування ЄС, яке держоргани так погано освоюють).

7 інструментів та 7 механізмів, які можливі в Україні в 2014 для підтримки індустріальних парків:

Інструмент 1. Інструмент фінансування розвитку інфраструктури індустріальних парків органами місцевої влади та монополіями з коштів європейських кредитних програм: кредитне фінансування розвитку інфраструктури для індустріальних парків, кредит повертається за рахунок більшої вартості оренди земельної ділянки від керуючої компанії через наявність на такій ділянці інфраструктури. Можливість використання коштів монополіями (підведення газу, електрики). Кошти Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції та розвитку.

Інструмент 2. Інструмент фінансування розвитку інфраструктури індустріальних парків органами місцевої влади з коштів європейських грантових програм: проект SURDP (Support to Ukraine’s Regional Development Project), можливості програм транскордонної співпраці 2014-2020 (Польща-Україна-Білорусь, Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна, Румунія-Молдова-Україна, планована Україна-Росія та Білорусь-Україна), планованої програми відновлення робочих місць у Донбасі.

Інструмент 3. Інструмент фінансування проектів індустріальних парків з коштів державних та регіональних програм: Визначення цільових програм колишнього Міністерства промислової політики, які можуть бути скасовані і фінансування перенесене на підтримку індустріальних парків. Механізм передбачає вибір проектів на обласному рівні, 50% фінансування – обласні програми, 50% – дофінансування з боку державного бюджету. Використати досвід Держенергоефективності щодо таких програм. Прототип для можливої операційної програми в рамках реалізації стратегії регіонального розвитку.

Інструмент 4. Інструмент фінансування учасників індустріальних парків: Кредитне фінансування інфраструктури на внутрішніх ділянках учасників парку (під конкретні виробництва) від державних банків, до 5 років, пільговий період 2 роки. Частина відсотків відшкодовується бюджетом (державним, регіональним та місцевим у пропорції). Відсоток на рівні середньоєвропейського – 5%.   Ризики несе керуюча компанія – договір поруки. Використати досвід Львівської обласної програми кредитування проектів енергоефективності домогосподарств.

Інструмент 5. Інструмент фінансування підготовки та перекваліфікації кадрів під потреби учасників індустріального парку з коштів Фодів зайнятості. Можливість розгорнути систему підготовки кадрів під потреби підприємства за 2 місяці з належним фінансуванням. Розширити на всіх бажаючих, не залежно від статусу безробітного. Фінансування підготовки кадрів за рахунок коштів Фонду зайнятості але під контролем та за вимогами інвестора (вибір програми та підрядників – за інвестором спільно з Фондом).  Прототип операційної програми національного еквівалента ESF (European Social Fund).

Інструмент 6. Інструмент відшкодування єдиного соціального внеску за новостворені робочі місця учасниками індустріального парку з коштів Фодів зайнятості. Розширення діючого механізму Фонду зайнятості, узгодження з бюджетом на 2015 та концепціями парків та стадіями їх реалізації. Вдосконалення формату та механізму – прискорення рішення, уніфікація процедур тощо. Відшкодування єдиного соціального внеску протягом 1 року, до 50 робочих місць. Збереження робочих місць протягом наступних 3 років.

Механізм 1. Механізм контролю монополій за виконанням зобов’язань щодо розвитку інфраструктури індустріальних парків та дотриманням доступу до послуг та ресурсів. Міжвідомча комісія із включенням фахівців Антимонопольного комітету України, Комісії, що здійснює регулювання у сфері енергетики тощо – статус державного органу, доведення статусу до всіх монополій. Єдине вікно для ініціаторів створення парків та керуючих компаній. Розв’язання питань щодо видачі технічних умов, надання інформації тощо.

Механізм 2. Механізм відслідковування стадій готовності проектів. Розширення реєстра індустріальних парків – база даних дотичних проектів (наприклад ПКД очисних споруд або ТЕО електрики). Координація з інструментами фінансування для відслідковування статусу проектів та їх зміни.

Механізм 3. Механізм надання послуг керуючою компанією. Можливість продажу газу, електрики, тощо керуючою компанією. Розробка процедури – відсутність потреби мати ліцензію або її надання автоматично.

Механізм 4. Відтермінування сплати ПДВ учасниками індустріальних парків до моменту запуску виробництва. Податкові зобов’язання по ПДВ, що накопичуються в учасників індустріальних парків на момент сторення виробництва (зокрема по імпорту обладнання), відтерміновуються до моменту початку виробництва, але не більше ніж на 6 місяців з моменту їх виникнення і повинні бути враховані впродовж 24 місяців з моменту їх виникнення.  Керуюча компанія виступає поручителем – зменшення ризиків для бюджету, підвищення мотивації керуючої компанії за допуск в індустріальний парк відповідальних інвесторів, можливість страхування ризиків.

Механізм 5. Віднесення на валові витрати 50% витрат на покращення інфраструктури у межах орендованих ділянок індустріального парку. Учасники індустріального парку, які вкладатимуть у внутрішню інфраструктури (суб)орендованих ділянок, мають право віднести 50% тиках витрат на валові витрати впродовж 24 місяців з моменту понесення таких витрат.

Механізм 6. Зміна порядку нарахування орендної плати за землю. Керуючі компанії сплачують орендну плату за землю органу місцевого самоврядування за ставкою 100% з моменту надання ділянок у суб-оренду учасникам індустріального парку. Податок сплачується за відповідну ділянку, передану у суб-оренду. Якщо учасників парку немає (просто ділянка) – орендна плату за землю за пільговим тарифом 0% впродовж 2 років з підписання договору на управління парком, 50% – впродовж 3-5 років та 100% з 6-ого року.

Короткостроковий план дій на 2014-2015:

Компонент 1. Розробка та впровадження інструментів та механізмів. Поточна робота над конкретними інструментами та механізмами, які можливі вже (див. вище).

Компонент 2. Розробка операційних програм та пріоритетів щодо розвитку індустріальних парків та промислових зон для новоформованих систем. (регіонального розвитку, соціального розвитку, інноваційного розвитку, земельних відносин та просторового розвитку). Робота над реформуванням діючої системи і її перетворення на європейську. Відстоювання інтересів промисловості та індустріальних парків.

Компонент 3. Підвищення інституційної спроможності Держінвестпроекту як органу, що відповідає за стратегічний підхід у сфері розвитку промислових зон. Трансформація ролі Держінвестпроекту у роботі з індустріальними парками, – визначення власних функцій та повноважень, перетворення на policy-making body (інституцію, що визначає та координує впровадження стратегічних підходів у відповідній темі).

І про це все докладніше у цьому документі Індустріальні парки – Володимир Воробей. Також короткий виклад 2013-06-29 Пільги для ІП (1сл) Воробей.

Прочитав власний пост про стан індустріальних парків в Україні від листопада 2013р. і пост про індустріальні парки від лютого 2013р. – ой, як все це повільно у нас рухається. І звинувачувати нікого не можна – всі фахівці у цій темі були на конференції 5-6 червня у Львові. Писати стратегічні документи і розробляти політики тупо немає кому, – всі або зайняті або не дуже вміють або не в темі. Вибачте за жаргон. Якщо когось знаєте, може policy document (стратегічний підхід) по індустріальних парках розробити – пишіть в коментарях або на мейл.

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s